
Concordia — ett Saxemarabygge
Concordia är en tvåmastad motorseglare i ek med mahognyöverbyggnad och däck i teak, byggd i kravell 1970 på Saxemara båtvarv. Hon ritades av Olle Ohlsson och byggdes av brodern Tage. Beställare var Hans Rehnvall med fru, som inspirerats till sitt båtval av ett reportage i Kryssarklubbens årsboksskrift 1968 om motorseglaren Isidorra Ill. Isidorras ägare hade i sin tur fått inspiration från systerbåten Goliat.
1991 sålde familjen Rehnvall Concordia till Lars och Lena Kristoffersson i Ronneby. De hade under många år tittat beundrande på båten som låg på svaj utanför varvet i Saxemara. Hon är en 2-mastad motorseglare, 9,65m lång, 3,3m bred och ett djupgående på 1,3m. Vikten är 6 ton med 1 ton järn under kölen. Hon är försedd med en Volvo Penta MD 21 på 55 hkr. Concordia har en segelyta på 36 kvm med det permanenta kryssarklubbsnumret 685 i storseglet.
Lars och Lena ändrade inredningen i pentryt för att den bättre skulle svara mot moderna önskemål. Detta innebar bland annat att de bytte ut det 2-lågiga fotogenköket mot en gasoldriven spis med ugn. Vattenförsörjningen byttes till en tryckvattenpump och en varmvattenberedare monterades. Köksbänken var ursprungligen byggd av perstorpsplattor men byttes till lackad mahogny med vit nåtning och infälld diskho. I toalettutrymmet finns idag en vattentoalett med elektrisk pump och en septitank, istället för den PortaPotti som fanns när de köpte Concordia. Ombord fanns också en värmare som monterats dit vid byggnationen, men som ersattes med en modernare variant. All el ombord har dragits om med hjälp av sonen Johan Kristoffersson.
Det gamla teakdäcket gav sig år 2000 och Lasse och Lena hade då möjlighet att få ta in båten på Saxemaravarvet, där allt gammalt däcksmaterial kunde rivas inomhus. De började sedan återuppbyggnaden med plywood i botten och limmade teakribborna i epoxi ovanpå. Epoxi användes också till nåtningen. Idag har Concordia teak även på rufftaken. Taket över byssan gjordes i traditionell nåtad teak, medan övriga tak gjordes i epoxilimmad teak. Lasse byggde också ett klaffbord i med epoxilimmad intarsia som fortfarande finns ombord tillsammans med lådan till gasoltuben på akterdäck – även den med en kompassros i intarsia och byggd av Lasse. Den sistnämnda byggdes ursprungligen till en släkting på Gotland för att bli lock till en pumpstation. Vid leverans visade sig dock att de skickade måtten var fel och locket hamnade istället ombord.
2005 renskrapades skrovet — även vid detta stora jobb hade de möjlighet att vara inne på varvet. Det var första gången på 35 år som detta gjordes. Lasse byggde dävertar i björk som monterades ombord.
2024 köpte Jonas Flintberg och Fia Lindblom Concordia och flyttade henne till ny hemmahamn i Målma, S:t Anna skärgård. På vintrarna ligger hon i Herstaberg.



