Tulla

 

Tullkryssaren TULLA

Historik
Byggd 1934 på Råå varv i Helsingborg med 35 mm tätspantad ek och kopparskonad 2/3 av längden.
Överbyggnaden är av ädel mahogny.
Längd 10 m, bredd 3 m, djupgående 90 cm, vikt 6 ton.
Motor Scania 420 diesel från 1958, sötvattenkyld.
Mekaniskt backslag Chrysler Marin, gummiupphängd vagga med kardan.
Liknande skrov med olika överbyggnader byggdes till tre tullbåtar och tre lotsbåtar.

Ägarhistorik

Förste ägaren, Edvin Persson, var kustöveruppsyningsman vid Tullverket och tjänstgjorde längs Hanöbukten (Lilla Biscaya).

Andre ägaren, Harold Andersson, brodern Gunnar Andersson delägare, köpte båten 1954.
Hustrun Gunborg (Bojan), båda från Småland. De hade två söner, Rolf född -39 och Lars-Erik född -42.
Då hade båten en lågvarvig tändkulemotor på 25 hk samt en 1 m hög skorsten med ljuddämpning.
Hemmahamn var ”Navis”, Navigationssällskapet i ryssviken på Djurgården och vinterplats på Tre Kronor under St Eriksbron längs Klara Strand.
1960 ny vinterplats i Ulvsunda där hon förvarades i skjul fram till 2016.
1974 blev Evlinge på Värmdö Tullas sommarhamn där hon låg som första båt i det som idag är Södra Evlinge Båtklubb SEBK.
Rolf Andersson och hustrun Eva träffades 1966 och tog över ägandet och skötseln av Tulla efter Rolfs far Harold.
I över 60 år var Tulla i familjens ägo.
Sommaren 2016 köptes Tulla av Mario Fincken tillsammans med Kristina Lethin.

Idag ägs Tulla av Filip Jeppson medlem i Norrköpings Veteranbåtklubb.

Tulla i närbild