
Säsongen blev kort i år. Malin ligger redan på land efter att ha besökt sin sommarhamn i Arkösund, Nordanskog.
Det blev en tur till Tyrislöt också där det gjordes ett försök att anordna en veteranbåtsträff.
Det gick väl sådär då det var glest med deltagare. Det mest spektakulära var besöket av ångslupen MOA af Norrköping som kördes dit med lastbil för att erbjuda sommargästerna små rundturer i den fina skärgården.
Redan den 18 augusti tog jag upp Malin för ett större underhållsarbete, dvs kölbyte.
Det första jag gjorde var att bygga en vagga åt Malin.


Förutom en vagga behöver jag bygga en travers för att kunna lyfta ur barlast samt hissa upp motorn som väger 390 kg.
Till det har jag rest 4 stycken stolpar 70×70 som bär 2 st reglar 220×45 tvärs över båten.
Efter lite tankemöda lyckades jag skruva och svetsa ihop två vagnar med 2 kullager (från Biltema 32x12x10) per vagn. Jag lyckades pressa ett 12 mm stålrör genom kullagren och sedan skruva ihop det hela med 60×10 mm bultar. Vagnarna skall löpa på varsitt plattjärn fastskruvade
på ovansidan av regelverket.
Vagnarna hålls ihop av ett stycke gammal bergborr. Vinschen skall klara att lyfta 1 ton.
Det hela fungerar mycket bättre än jag räknat med.
